Slaap jij het liefst op je rug, zij, of toch op je buik? Of wellicht heb je wel een geheel eigen slaaphouding. Maar wat betekent je favoriete slaaphouding nou precies? Een slaaphouding zegt namelijk iets over jouw karakter. Door meer te weten over slaapgewoontes en te kiezen voor het ultieme ligcomfort, voorkom je verder pijntjes en allerlei fysieke ongemakken. Alleen zo voel je je ‘s ochtends volledig uitgeslapen. We vertellen je meer over de verschillende slaaphoudingen.

De rugslaper: de beste positie

Als rugslaper ben jij een uitstekende luisteraar en help jij graag anderen. Je stelt altijd hoge eisen aan jezelf, maar staat niet al te graag in de belangstelling. Je maakt door op je rug te slapen ook een goede beslissing. De slaaphouding op de rug is namelijk de meest natuurlijke lichaamshouding. Doordat de ruggengraat zich in een rechte houding bevindt, is er geen tot nauwelijks belasting op de ruggenwervels. Deze slaaphouding is daarmee het beste voor het gebied rondom de rug, nek en het hoofd. Verder heb je als rugslaper een stuk minder kans op rimpels, omdat de huid op het gezicht normaal kan ademen en er geen druk op de huid ligt. Wel betekent het slapen op de rug dat je meer kans hebt om te snurken. Als je ziek of verkouden bent, compliceert de gekozen lichaamspositie het ademen door de neus.

De zijslaper: minder kans op snurken

Zijslapers zijn over het algemeen relaxt en meegaand. Vaak heeft deze groep er wel meer moeite mee om zelf een knoop door te hakken. De meeste Nederlanders kiezen overigens voor deze slaaphouding. Omdat de ruggengraat recht ligt, wordt zowel de rug als de nek beschermd. Als zijslaper zul je minder snurken en ga je oprispingen en brandend maagzuur effectief tegen. Op de zij slapen heeft wel zijn nadelen. Omdat het gezicht in het kussen ligt, ontstaat er sneller rimpelvorming. Ook kunnen door deze houding de borsten uitzakken.

De buikslaper: overweeg om de houding aan te passen

Als buikslaper ben je gezellig en avontuurlijk, maar ook gevoelig voor kritiek. Tegelijkertijd maak je graag beslissingen. Soms oog je nerveus en voel je je ook snel beledigd. Deze slaaphouding is veruit de minst gunstige houding voor het menselijk lichaam. Omdat het hoofd en nek urenlang worden geblokkeerd, heb je regelmatig last van je nek. Met als resultaat hoofdpijn en spanningen in het lichaam. De ruggengraat ligt in een onnatuurlijke positie houding en de spieren staan onder druk. Het voordeel als buikslaper is wel dat je minder snurkt. Maar daar blijft het toch wel bij. Probeer daarom om deze houding te voorkomen.

Heb jij last van bepaalde fysieke klachten of voel jij je niet goed uitgerust? Denk dan vooral even na over je slaaphouding en overweeg deze aan te passen. Meer weten over hoe jij je slaapcomfort kunt verhogen? Neem dan contact op met ons boxspring team.

slaapkamer idee bloemen
gele accenten in slaapkamer Boxspringfabriek