slecht slapen

Slaaptekort. Verschrikkelijk! Je kunt maar niet in slaap komen en ligt jezelf op te vreden. Al starend naar het plafond tel je af, nog vier uurtjes, nog drie uur. Na lange tijd val je toch in slaap. Heel even alleen, want de wekker gaat al veel te snel af. Wat je te wachten staat is vermoeidheid, branderige ogen en een slecht humeur.

Slecht slapen, slaaptekort: waardoor komt het?

Een slaapprobleem zorgt ervoor dat je niet aan de nachtrust toekomt. Het probleem is eenzijdig, maar de redenen zijn uiteenlopend:

  • Een verstoord ritme: Als je biologische klok is verstoord, heeft je lichaam moeite om in slaap te komen. Als je bijvoorbeeld onregelmatig werkt of te kampen hebt met een jetlag heb je grote kans op een verstoord biologisch ritme dat zorgt voor een slecht slaap.
  • Piekeren: lig je in bed te denken aan dat belangrijke moment van morgen? Je hoofd blijft maar aan het malen en dat zorgt ervoor dat je niet aan je rust toekomt.
  • Alcohol en cafeïne: alcohol zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt, maar je slaapt minder diep en onrustiger. Hierdoor kun je ook sneller wakker worden. Koffie laat op de dag stimuleert de ademhaling, zenuwstelsel en hartslag. Geen goed idee dus, want vervolgens lig jij klaarwakker in je bed.
  • Stress: bij veel stress krijgt je lichaam te maken met veel spanning en maakt het veel adrenaline aan. Adrenaline zorgt ervoor dat je lichaam alert en wakker blijft.
  • Lichamelijke problemen: verschillende lichamelijke redenen kunnen tot slaapproblemen leiden. Denk onder meer aan slaapapneu, spierpijn, hormonale kwesties door zwangerschap, maar ook aan kiespijn, jeuk en keelpijn.
  • Medicijnen: maak je gebruik van medicijnen? Check dan ook de bijsluiter. Het kan zomaar het geval zijn dat deze invloed heeft op je nachtrust.
  • Eetgewoontes: des te vetter en gekruider je eet, des te groter de kans is dat je ’s nachts wakker wordt. Meer zweten en maagpijn is het gevolg.
  • Depressies: in het geval van een depressie is de kans groot dat je slaapproblemen hebt. Mensen met een depressie slapen moeilijker in, minder goed door en worden vroeger wakker.

Beter slapen? Een aantal tips.

  • Geen blauw licht in de slaapkamer. Hieronder vallen een tv, smartphone en tablet.
  • Zet de tv uit voor het slapengaan. Slapen met de tv aan is het beste om te vermijden.
  • Vermijd koolhydraten en vettig eten vlak voordat je gaat slapen.
  • Vermijd geen alcohol en cafeïne vlak voordat je gaat slapen.
  • Slaap niet te lang uit op vrije dagen.
  • Span je spieren langzaam om ze daarna lekker te laten ontspannen.
  • Zorg dat je overdag van veel licht geniet. Licht houdt de biologische klok scherp.
  • Dim het licht voordat je gaat slapen. Zo wordt het slaaphormoon melatonine aangemaakt.
  • Zorg ervoor dat de slaapkamer temperatuur rond de 18 graden ligt.
  • Neem 30 minuten voordat je gaat slapen een glas melk en/of een banaan.
  • Ben je maar aan het woelen? Stap dan uit bed. Je lichaam wordt dan vanzelf weer moe.
  • Vermijd de snooze functie. Je wordt hier alleen maar meer moe van. Sta direct op!

» Heb jij nog handige tips? Deel deze dan met ons door op dit bericht te reageren.

slaapkamer idee bloemen
gele accenten in slaapkamer Boxspringfabriek